Sunday, December 6, 2009

::LARD & GELATIN; mempengaruhi makanan & kosmetik::

::LARD & GELATIN; mempengaruhi makanan & kosmetik::

Posted by Rosi A.M Al-Ya'kubiyy at 6:18 PM

Masa kini pelbagai jenis perindustrian telah dimajukan. Di antara industri yang popular dan memberi sumbangan yang besar dalam ekonomi ialah Industri Perkilangan / Pemprosesan Makanan. Perindustrian ini menjadi sebahagian besar dari peningkatan ekonomi negara dan mampu menempa nama di pasaran antarabangsa. Produk makanan semakin berkembang maju dan pelbagai produk makanan yang boleh didapati. Ini langsungan daripada kemajuan teknologi. Apa yang pasti banyak syarikat pemprosesan makanan segera, kering dan sejuk beku ini menggunakan pelbagai kajian teknologi untuk menghasilkan produk makanan yang sedap, tahan lama dan boleh menyaingi produk-produk makanan lain.



Sesungguhnya makanan yang berasal dari haiwan yang tidak disembelih dan daripada babi adalah haram. Sebagaimana Firman Allah dalam surah Al-An’aam : Ayat 145


“Tiadalah aku peroleh dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya, kecuali kalau makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging babi – karena sesungguhnya semua itu kotor – atau binatang yang disembelih atas nama selain Allah. Barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa, sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”.



Apa yang ingin saya utarakan di sini adalah mengenai sumber bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan produk-produk makanan yang sedia ada pada hari ini. Cetusan perkongsian ini diharap memberi kesedaran kepada semua.




Terdapat makanan ringan di pasaran dihasilkan dari gelatin haiwan yang tidak disembelih dan terdapat gelatin babi atau lard.







Setiap makanan yang ada di pasaran mempunyai 'ingredients'nya tersendiri. Bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan makanan-makanan ini ada yang didapati dari sumber yang halal dan tidak halal. Kepastian untuk mengetahui sama ada bahan-bahan yang digunakan adalah halal atau tidak dengan mengenalpasti unsur yang biasa digunakan dalam penghasilan makanan iaitu gelatin atau juga dikenali sebagai lard (nama yang digunakan untuk makanan yang mengandungi unsur babi).






Gelatin (berbentuk serbuk)








Gelatin ini boleh didapati daripada haiwan seperti lembu, babi dan ikan dalam jumlah yang sedikit. Pengekstrakan gelatin adalah daripada bahagian kolagen kulit, tulang atau ligamen haiwan. Pembuatan gelatin merupakan satu usaha dengan mengekstrak tulang-tulang yang biasanya telah tidak digunakan. Cara pembuatan gelatin ialah dengan memproses tulang haiwan tersebut dengan larutan kimia hingga larutan tersebut menjadi pekat. Gelatin juga digunakan dalam farmasi, ubat-ubatan, produk kosmetik, pelapis kertas dan pembuatan filem untuk fotografi. Ia digunakan sangat meluas dalam industri makanan seperti produk tenusu, coklat, aiskrim dan produk daging.





"Pure pig lard"








Apa itu 'lard'?. Lard ialah sejenis cecair yang dikenali sebagai minyak atau lemak babi. Penggunaan lard dalam industri makanan dan kosmetik amat meluas.


"Lard is pig fat in both its rendered and unrendered forms. Lard was commonly used in many cuisines as a cooking fat or shortening, or as a spread similar to butter. Its use in contemporary cuisine has diminished because of health concerns posed by its saturated-fat content and its often negative image; however, many contemporary cooks and bakers favor it over other fats for select uses. The culinary qualities of lard vary somewhat depending on the part of the pig from which the fat was taken and how the lard was processed. Lard is still commonly used to manufacture soap". (rujukan)



Penggunaan lard atau minyak babi ini adalah sebagai agen pewarna, penambah perisa dan memudahkan penyebatian adunan .Berikut adalah kandungan nutrisi lard :



1. Karbohidrat 0 g
2. Lemak 100 g

3. Protein 0 g
4. Kolestrol 95 mg
5. Zink 0.1 mg
6. Selenium 0.2 mg




Roti yang disaluti lemak babi adalah makanan tradisional
di Eropah dan Amerika Utara.





Lemak babi atau minyak babi juga digunakan dalam produk kosmetik. Dalam produk kosmetik lard dikenali juga sebagai manteca atau saindoux. Nama yang digunakan ini berbunyi 'sangat saintifik' untuk mengaburi para pengguna especially umat Islam. Ini adalah salah satu angkara umat laknatullah iaitu Yahudi. Oleh itu, jika anda adalah pengguna kosmetik seperti minyak wangi, sabun dan barangan yang lain. Saya berharap agar anda amat peka terhadap ingredient'nya.


Antara produk kosmetik yang 100% haram digunakan oleh umat Islam ialah produk Garden Perfume (minyak wangi), sabun; Spicy Green Tea and Oatmeal soap, Rosewood Herb Soap, Nag Champa Soap, Heather and Hyacinth Soap.





Heather and Hyacinth Soap





Rosewood Herb Soap




Spicy Green Tea and Oatmeal soap











Sabun-sabun yang saya senaraikan ini selalunya terdapat di hotel-hotel bertaraf 5 bintang dan mahal. Tak terkecuali juga hotel-hotel sekitar Kuala Lumpur. Diharap dengan bentuknya yang kelihatan seperti sabun biasa ini tidak menjerat anda. Jadi berjaga-jagalah.

Terdapat banyak produk yang dihasilkan oleh umat Islam kini seperti Halal Gel, Musleem Choice, HPA dan sebagainya yang boleh dijadikan inisiatif untuk mengelakkan kita menggunakan produk-produk tempatan mahupun antarabangsa yang mengandungi unsur syubhah ini. Jika was-was terhadap sesuatu bahan atau barangan, langkah terbaik adalah dengan tidak menggunakan terus barangan tersebut sebagai langkah selamat. Selamat beramal..!

diambil dari

Image Hosting

No comments:

Post a Comment